Wednesday, 28 December 2011

Sebelum Hujan Turun

                            Seekor ank arnab  sedang memetik bunga hutan di lereng gunung . Ia membawa sebuah  bakul kecil . Cuaca sangat panas . ank arnab berdiri tegak sambil mengelap peluh . Tiba - tiba seekor layang - layang terbang melintasi kepalanya .
                               
                                Ank arnab itu menjerit , "Wahai layang - layang , mengapa kamu terbang begitu rendah ?"
      Layang - layang menjawab , " Hujan akan turun . Ada banyak Wap air di udara . Kepinding - kepinding menjadi basah dan tidak boleh terbang tinggi . Saya cuba menangkap mereka ."

                                Kemudian ank arnab menghampiri kolam ikan lalu bertanya , " Wahai ikan semua , apa yang menyebabkan kamu timbul di permukaan air hari ini ?"

                                 Salah seekor ikan menjawab , " Hujan akan turun . Udara semakin kurang di dalam air Oleh itu , kami timbul ke permukaan air untuk mendapatkan udara segar . Cepat , pulang sebelum kamu basah !"

                                  Anak arnab pun berlari ke rumah .Semasa berlari pulang , ia terlihat semut - semut berpindah dari sarang mereka . Anak arnab tunduk lalu bertanya , "Wahai semut semua , mengapa cepat - cepat kamu berpindah ke tempat baharu ?"
                                    Salah seekor semut menjawab , "Hujan akan turun . Kami berpindah ke tempat yang lebih tinggi sebelum rumah kami ditenggelami air ."  

                                      Anak arnab berlari pulang dgn lebih pantas . Sepanjang jalan ank arnab berfikir , "Emak menjemur padi di luar rumah .  Aku akn memberitahunya tntang hujan ini . "
                                       Pada ketika itu , ibu arnab gelisah menunggu anknya di pintu . Apabila  ternampak ibunya dari jauh ank arnab menjerit , "Emak , hujan akan turun ! Cepat pergi angkat padi itu !"

                                       "Emak sudah pun angkat padi itu , " kata ibu arnab sambil tersenyum . "Oh , ya , bagaimana kamu hujan akan turun ?"
                                       
                                        Ank arnab menjawab dengan bangga , " Layang - layang terbang rendah , ikan - ikan timbul di permukaan air dan semut - semut pula berpindah . Itu semuanya tanda - tanda hujan akan turun ."

                                       Ibu .arnab ketawa lalu berkata
' Kamu nampaknya telah belajar banyak perkara ." Pada ketika itu juga hujan pun turun .Hujan itu sangat lebat .

No comments:

Post a Comment